• 1402/10/28
  • - تعداد بازدید: 89
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
اختلالات سوء مصرف حشیش از زبان انجمن روانپزشکان فارس

برگزاری کارگاه آموزشی اختلالات مصرف حشیش از زبان انجمن روانپزشکان فارس در بیمارستان ابن سینا

به گزارش روابط عمومی بیمارستان ابن سینا،انجمن روانپزشکان فارس در خصوص اختلالات مصرف حشیش و ارتباط آن با خلق و بیماران روانپزشکی کارگاه نیم روزه برگزار نمودند.

 

در این کارگاه گروه روانپزشکی معتقد بودند قطع مصرف حشیش برای بسیاری از مصرف کنندگان دشوار است و با عوارضی نظیر:تحریک پذیری، پرخاشگری، حیرانی، مشکل خواب و اشتها و مشکلات خلقی همراه است. باید بدانیم خاصیت آرام بخش و ضد اضطراب تتراهیدروکانابینول در برخی از مصرف کنندگان حشیش ممکن است استفاده از حشیش را به عنوان یک تلاش برای خوددرمانی شخصیت یا اختلالات روانپزشکی تبدیل کند.

مصرف طولانی مدت شاهدانه باعث ایجاد دو تغییر فارماکوکینتیک (نحوه جذب دارو، توزیع، متابولیزه و دفع می‌شود) و تغییرات فارماکودینامیکی (نحوه تعامل دارو با سلولهای هدف) به بدن را در پی دارد. این تغییرات باعث می‌شود که مصرف کننده برای رسیدن به یک اثر مطلوب مشترک (معروف به یک تحمل بالاتر)، دوزهای بیشتری از دارو را مصرف کند.

مصرف کننده‌های حشیش کاهش واکنش نسبت به دوپامین را نشان داده‌اند و این نشان می‌دهد که ارتباط احتمالی به کاهش سیستم پاداش مغز و افزایش احساسات منفی و شدت اعتیاد وجود دارد. از کسانی که روزانه حشیش استفاده می‌کنند.

این بیماری می‌تواند به دلیل گرایش به اعتیاد به مواد ایجاد شود، که می‌تواند به صورت ژنتیکی یا محیطی حاصل شود.

در پاسخ به این سوال که حشیش یا بنگ چیست انجمن روانپزشکان پاسخ می دهند که حشیش صمغی است که از گل، برگ و ساقه گیاه شاهدانه یا کانابیس بدست می‌آید. گیاه شاهدانه اغلب در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و از دو نوع شاهدانه ماده و نر تشکیل شده است. زمانی که رشد گیاه کامل شده و گل می‌دهد برگ‌های آن دارای غده‌هایی است که پر از صمغ است که حشیش از آن حاصل می‌شود. این صمغ دارای ماده تتراهیدروکانابینول است. حشیش دارای بیشترین مقدار تی اچ سی است. دانشمندان دفع آهسته تی اچ سی را عامل اصلی اعتیادآور بودن حشیش می‌دانند.

این کارگروه روانپزشکی اعلام نمودند که حشیش متداولترین ماده مخدر غیر قانونی جهان به شمار می‌رود و منشا اصلی آن به کشور مراکش برمی‌گردد.

طبق نظریه سازمان اجرایی قانون مواد مخدر آمریکا 140میلیون نفر در دنیا این ماده مخدر را مصرف می‌کنند و به آن اعتیاد دارند. این ماده مخدر در زبان فارسی با نام های بنگ، منگ یا چرس شناخته می‌شود. عوارض این ماده بسیار زیاد است به همین دلیل توصیه می‌شود اگر در اطرافیان کسی به این ماده اعتیاد دارد سریعا برای ترک حشیش اقدام نماید.

این کارگاه در سالن اجتماعات بیمارستان روانپزشکی ابن سینا با حضور اعضای انجمن روانپزشکی شاخه فارس برگزار گردید.

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 93356
کلیدواژه