www.
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
  • 001.jpg
  • 002.jpg
  • 004.jpg
  • 005.jpg
  • 003.jpg

برنامه استراتژیک

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بیمارستان ابن سینا


برنامه استراتژیک کتابخانه
1391

تهیه و تنظیم :
غلامرضا غفارنیا (کارشناس کتابداری)


فهرست مندرجات


1- مقدمه --------------------------------------------------------------------
2- ماموریت و رسالت -----------------------------------------------------------
3- چشم انداز و دورنما -----------------------------------------------------------
4- ارزشهای استراتژیک ------------------------------------------------------------
5- عوامل داخلی و خارجی------------------------------------------------------
6- فرصت ها و تهدیدها ------------------------------------------------------------
7- نقاط قوت و ضعف ------------------------------------------------------------
8- محورهای برنامه استراتژيك ------------------------------------------------------
9- اهداف بلندمدت ------------------------------------------------------------
10- اهداف کوتاه مدت ------------------------------------------------------------
11- اولویت های برنامه ------------------------------------------------------------
12- توافق و الزامات ------------------------------------------------------------
13- منابع مورد مطالعه ------------------------------------------------------------
14- پایش و ارزیابی -------------------------------------------------------------


1- مقدمه
امروزه روند تغييرات و تحولات به گونه‌اي است كه مديران ديگر نمي‌توانند براي تعيين اهداف سازمان صرفاً براساس تجربيات گذشته تصميم بگيرند و بايد با کمک برنامه‌ريزي جامع، استراتژيهاي سازمان خود را به نحوي تنظيم نمايند كه متناسب با موقعيت و شرايط آينده باشد. در سالهاي اخير با تحولات شگرف و سريع در فضای دانشگاهی و جايگاه ويژه و منحصر به فرد آن در جامعه ، مسئولان دريافته‌اند كه با تعيين اهداف و مأموريتهاي دانشگاه در زمان‌هاي مدت‌دار (كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت) بهتر مي‌توانند برنامه‌هاي مورد نظر خود را به ثمر برسانند. از اين رو استفاده از برنامه‌ريزي جامع و استراتژيك به عنوان يك ضرورت در دانشگاهها مطرح شده است و بديهي است با عنايت به افق سند چشم‌انداز بيست ساله كشور (1404 هجري شمسي) در زمينه آموزش عالي، برنامه‌ريزي مدون و جامع را براي کلیه واحد های دانشگاه امري ضروري و اجتناب‌ناپذير ساخته است.
به طور حتم برنامه ریزی استراتژیک کتابخانه نیز به واحد و سازمان مربوطه کمک می کند تا خط مشی های اجرایی بلند مدت را تعیین و اولویت لازم را در سطح کلان مشخص نماید و به طور کلی می توان از برنامه ریزی استراتژیک به عنوان ابزاری سودمند برای مدیریت کتابخانه ها بهره برد.
در برنامه استراتژیک این کتابخانه تلاش گردیده است با در نظر گرفتن برنامه و اهداف راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری، فاصله بین وضعیت موجود و جایگاه مطلوب کتابخانه درآینده نشان داده شود تا بتوان با بسترسازی مناسب مسائل و مشکلات موجود در کتابخانه را حل نمود و در جهت اهداف تعیین شده گام های مؤثری برداشت. همچنین در این برنامه‏ سعی گردیده است تا يك چشم‌انداز سازماني موثر و کارآمد براي آينده کتابخانه تعيين گردد.

2- ماموریت و رسالت
کتابخانه بیمارستان ابن سینا به عنوان یک کتابخانه دانشگاهی در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه با بهره گیری از حمایت های این بیمارستان و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی می پردازد. این کتابخانه وظیفه دارد نسبت به شناسایی تأمین نیازهای اساتيد، دانشجويان و ساير کابران تحت پوشش خود و ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه، تلاش نموده و از طریق توسعه و استاندارد سازی خدمات و امکانات خود، بستر و محیط مناسب را برای کاربران فراهم آورد. همچنین کتابخانه ابن سینا وظیفه خود می داند که موجبات‌ پیشرفت علمی ، آموزشی و فرهنگی دانشگاه را فراهم آورده و از تلاشها و برنامه های دانشگاه در زمینه ارتقاي فرهنگ سلامت جامعه و امور فرهنگی دانشگاهیان حمايت نموده و در این زمینه مشاركت‌ فعال داشته باشد.

3- چشم انداز و دورنما
با توجه به افزايش رشته ها و مقاطع تحصيلي در دانشگاه، رشد روزافزون تعداد دانشجویان و سایر کاربران کتابخانه و گسترش فعاليت هاي آموزشی و تحقيقاتي در تمامي زمينه ها و نیز توسعه دامنه همکاری های بین کتابخانه ای، ايجاد تحول در امکانات، خدمات و فضای كتابخانه، امری ضروري و اجتناب ناپذير است .
لذا کتابخانه بیمارستان ابن سینا مصمم است با تعالي امکانات و خدمات خود و با ايجاد محيطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و ساير ذينفعان و جلب رضايت آنان ، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه را تحقق بخشيده و به عنوان غنی ترین و فعال ترین کتابخانه در زمینه روانپزشکی و سایر موضوعات وابسته در سطح استان فارس و جنوب کشور مطرح گردد و نسبت به تأمين منابع و اطلاعات مورد نیاز مراجعین به طور مؤثر و سازنده اقدام نماید.

4- ارزشهای استراتژیک
- صرفه جویی در وقت کاربران کتابخانه به عنوان یک ارزش و معیار پیشرفت در خدمات کتابخانه محسوب می گردد.
- مهارت، تخصص و خلاقیت کارکنان کتابخانه در استفاده از فناوري اطلاعات و ارائه خدمات را لازم و ضروری می دانیم.
- بهره گیری از فناوري ها و شیوه های کارآمد در ارائه خدمات و حل مشكلات را از اقدامات اصولي کتابخانه می دانیم.
- سهولت و دستیابی به منابع کتابخانه با صرف كمترين زمان و هزينه برای کاربران از اهميت ویژه ای برخوردار است.
- کارکنان کتابخانه با همكاري گروهي و رويكرد هاي خلاق به ارائه خدمات و نو آوري مي پردازند.
- ضمن رعايت اصول اخلاقي در همه ابعاد، سعي خواهيم كرد با تامين نيازهاي کاربران، زمينه رشد علمی، آموزشی و فرهنگی را در میان جامعه استفاده کنندگان فراهم آوریم.
- برخورداری عادلانه و بدون تبعیض کلیه اعضای تحت پوشش کتابخانه از خدمات و منابع موجود در کتابخانه، محور اخلاق حرفه کتابداري می باشد.
- اطلاعات آماری می بایست پیوسته، به ‌موقع و قابل اعتماد باشند.
- اثر بخش بودن فعالیت های کتابخانه در حوزه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی
- سيستم ها و روش های کتابخانه می بایست به طور مداوم بهبود یافته و همسو با پيشرفت های تکنولوژیک و فن آوري های نوین باشد.
- ارائه خدمات كتابخانه اي به شكل عادلانه، باصرفه و كارآمد.

5- عوامل داخلی و خارجی(SWOT)

فرصت ها (Opportunities)
O1- وجود بستر لازم در بکارگیری فناوری های نوین در ارائه خدمات کتابخانه
O2- رشد روزافزون تنوع در خدمات و محصولات کتابخانه ای
O3- وجود دانش و امکانات كافي براي انجام خدمات فنی کتابخانه
O4- استقبال روزافزون کاربران از خدمات دیجیتال و منابع الکترونیک کتابخانه
O5- برخورداری از امکانات لازم جهت ارائه خدمات الکترونیک و ایجاد کتابخانه دیجیتال
O6- امكان دسترسي به اينترنت پرسرعت برای کاربران
O7- تعامل سازنده دفتر امورکتابخانه ها با کتابداران دانشگاه در قالب کمیته های تخصصی
O8- وجود نظام شبکه‌ای اطلاع‌رسانی در داخل دانشگاه و ارتباط و تعامل با سایر مراکز دانشگاهی
O9- روند رو به رشد تعداد اعضای تحت پوشش و گسترش مجموعه کتابخانه
O10- پیشرفت و توسعه تحقیقات علمی در مراکز علمی و دانشگاهی
O11- افزایش کادر آموزشی و کارآموزان در بیمارستان
O12- فراگیر شدن استفاده از خدمات الکترونیک در کشور
O13- وجود بستر لازم جهت ایجاد کتابخانه های درون بخشی در بیمارستان
تهدیدها (Threats)
T1- نبود همکاری بین کتابخانه ای مؤثر و کارآمد در میان کتابخانه های دانشگاه جهت ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مراجعین
T2- عدم برخورداری از قوانین و مقررات کافی و کارامد در کتابخانه و منطبق نبودن برخي از مفاد آیین نامه کتابخانه های دانشگاه با شرایط و امکانات موجود در کتابخانه این واحد.
T3- فقدان نظام نظارت و بهبود کیفیت خدمات کتابخانه ای از سوی معاونت و واحد مربوطه
T4- تأثير منفي مسائل اقتصادي بر افزايش قيمت کتاب و تجهيزات کتابخانه
T5- همسو نبودن برخی از تصمیمات و سیاستگذاری های بیمارستان با اهداف و سیاست های معاونت تحقیقات و فناوری در امور کتابخانه ها.
T6- عدم تخصیص بودجه متناسب با نیازهای کتابخانه
T7- پایین بون سرانه مطالعه در کشور
T8 - عدم بکارگیری شیوه «پزشکی مبتنی بر شواهد» در نظام آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه
T9- منظور نشدن کتابخانه در برنامه اعتبار بخشی بیمارستان و عدم استقرار برنامه عملياتي جهت کتابخانه
T10
نقاط قوت (Strengths)
S1- بکارگیری نرم افزار کتابخانه ای مناسب و کارامد
S2- وجود کامپیوتر و اینترنت مناسب در کتابخانه
S3- در دسترس بودن منابع اطلاعاتی در کتابخانه
S4- برخورداری از سیستم قفسه باز در کتابخانه
S5- وجود نیروی متخصص و تمام وقت در کتابخانه
S6- تخصصی بودن مجموعه کتابخانه در زمینه روانشناسی و روانپزشکی
نقاط ضعف (Weaknesses)
W1- فضای فیزیکی ناکافی و غیراستاندارد کتابخانه
W2- کمبود نیروی انسانی با توجه به افزایش خدمات و فعالیتها.
W3- عدم استفاده از سیستم های خبره جهت امانت کتاب
W4- فضای فیزیکی ناکافی و غیراستاندارد کتابخانه
W5- عدم توانايي كافي پرسنل در استفاده از دانش رايانه اي و منابع اینترنتی
W6- فقدان استانداردهاي لازم جهت پايش و ارزشيابي برنامه ها و فعالیتهای کتابخانه
W7- نبود فضای مطالعه کافی و مناسب جهت اعضای تحت پوشش کتابخانه
6- محورهای برنامه استراتژيك
بهره وری، خدمات الکترونیک، خدمات فنی، مجموعه سازی، تجهیزات و ساختمان کتابخانه، امانت و همکاری بین کتابخانه ای، فناوری اطلاعات، ارتقاء و بهبود کیفیت، آموزش و تحقیقات، اشاعه اطلاعات و خدمات مرجع، خدمات اینترنتی.
7- اهداف بلندمدت
- بهبود وضعيت خدمات اينترنتی به منظور ارتقاء سطح آموزشی و تحقيقاتي دانشجویان، کارکنان و اساتید
- ارتقاي دسترسي آسان کاربران کتابخانه به منابع اطلاعاتی
- بهره گیری از فناوری های نوین اطلاعاتی با ایجاد کتابخانه ترکیبی (منابع و خدمات چاپی و الکترونیک).
- ارتقای سواد اطلاعاتی و مهارتی دانشجویان ، کارکنان و اساتید به منظور استفاده بهتر از منابع و خدمات الکترونیک
کتابخانه .
- گرد آوري مجموعه اي غني از منابع چاپی و اطلاعاتي علمي، تخصصي و مرجع در زمينه هاي موضوعی تحت پوشش
- ایجاد و توسعه کتابخانه دیجیتال و مجموعه کتب الکترونیک
- توسعه و ارتقاء خدمات كتابخانه ای و اطلاع رساني پزشكي به منظور تقويت فعالیت های آموزشی، پ‍ژوهشی و فرهنگی در بیمارستان و دانشگاه.
- گسترش ارتباط و همکاری بین کتابخانه ای به منظور تامین منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران
- كمك به تحقيقات کاربران و كادر آموزشی در سطوح عميق ، گسترده و تخصصی
- ترویج و اعتلای فرهنگ مطالعه و تحقيق
- كمك به ارتقاي سطح دانش تخصصي كاركنان و توسعه مهارتهاي حرفه اي مرتبط .
- بكار گيري شيوه هاي نوين كتابداري و اطلاع رساني و تكنولوژي هاي پيشرفته اطلاعاتي در جهت استفاده بهينه از
نيروي انساني ، منابع و امكانات به منظور اشاعه سريعتر اطلاعات ، افزايش دسترسي به آن و عرضه فعالانه خدمات .
- ارتقاي سطح كمي و كيفي خدمات در جهت پاسخ گويي هر چه بيشتر به نيازهای مراجعین.
- گرد آوري و سازمان دهي مجموعه اي از نشريات ادواري ، مواد سمعی و بصری ، سی دی های آموزشی ، پايان نامه ها و
ساير منابع مورد نياز برنامه هـــاي آموزشي ، طرح هاي تحقيقاتي و پايان نامه هاي دانشجويان .
- گرد آوري و سازمان دهي مجموعه اي از منابع مرجع وکتابشناختي عمومي و تخصصي .
- تدوين و اجراي برنامه هاي آموزش استفاده از كتابخانه براي دانشجويان و اساتيد .
- تسهيل در دسترسي به منابع و خدمات کتابخانه از طريق ايجاد وب سایت و كتابخانه ديجيتال
- افزایش دانش رایانه¬ای کارکنان و دانشجویان جهت استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیک.
8- اهداف کوتاه مدت
- تهيه راهنماها و بروشورهايي به منظور آگاه نمودن اساتيد و دانشجويان از منابع و خدمات كتابخانه .
- راه اندازی وب سايت جامع کتابخانه و ارائه برخی از خدمات از طریق وب سایت
- تامين، فراهم آوري و ساماندهي مجموعه منابع الکترونیک کتابخانه
- تدارک زیرساختهای فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزاری لازم جهت تحقق کتابخانه دیجیتال
- تهیه و بهبود وضعيت فرآیندهای انجام کار در کتابخانه
- تهیه امکانات مورد نیاز و ایجاد فضای مناسب برای مطالعه و تحقیق کاربران
- تجهیز و توسعه کتابخانه های درون بخشی به نحوی که تا پایان سال 92 در هر بخش یک کتابخانه جهت استفاده
دانشجویان، کارکنان و بیماران موجود باشد.
- ایجاد «پیش خوان کتاب» در خوابگاه پزشکان و روانپزشکان
- سازماندهی و تامین منابع کتابخانه های درون بخشی به نحوی که تا پایان سال 92 منابع هر کتابخانه به میزان 70 جلد برسد.
- سازمان دهي و چینش موثر مجموعه کتابخانه به منظور افزايش سهولت دسترسي به آن .
- تنظیم آئین نامه داخلی کتابخانه تا پایان سال 91 به طوری که قوانین و مقررات آیین نامه نقش مؤثری در ارائه خدمات و
امور آموزشی و پژوهشی کاربران داشته باشد.
- راهنمايي و آموزش مراجعان در بازيابي طلاعات و استفاده از منابع الکترونیک
- گردآوری و سازماندهي مجموعه کتب تخصصی ، کاربردی و مرجع به طوری که 70 درصد منابع کتابخانه را دربر بگیرد.
- وجين دوره ای کتابها و روزآمد نمودن منابع موجود در کتابخانه
- تامين، فراهم‌آوري و ساماندهي مجموعه ديسك‌هاي آموزشي
- تهیه راهنماها و بروشورهای آموزشی مورد نیاز مراجعین و بیماران
- مديريت و نظارت بر امور کتابخانه های درون بخشی
- تکمیل و روزآمد نمودن منابع و اطلاعات موجود در نرم افزار جامع كتابخانه
- فهرستنويسي، رده بندي و آماده سازي مجموعه كتابهاي فارسي و لاتين موجود در كتابخانه
- ايجاد و روزآمدسازي كتب الکترونیک و ديسكهاي موجود در كتابخانه ها
- اصلاح و ارتقاء آيين نامه جامع كتابخانه به منظور منطبق سازي مقررات با شرایط و امکانات کتابخانه
- تامين، فراهم آوري و ساماندهي مجموعه ديسكهاي آموزشي و فرهنگی و تشكيل بانكCD
- تهيه محتوا و روزآمد سازي وب سايت کتابخانه
- تفکیک بخش‌های مختلف کتابخانه از یکدیگر و اختصاص فضای لازم به هر بخش .
- بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف در جهت شناساندن امکانات و خدمات کتابخانه به استفاده کنندگان .
- اطلاع رسانی و ارائه خدمات از طريق تلفن گویا، پيام كوتاه، وب سایت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال .
- سازماندهی منابع بخش سمعی و بصری کتابخانه تا پایان سال 1392
- بستر سازی لازم به منظور امکان جذب و پذیرش اعضای جدید کتابخانه به تعداد ۱۶۰۰ نفر تا پایان سال 1395
10- اولویت های برنامه
- تجهیز و سازماندهی کتابخانه های درون بخشی
- بازنگری و اصلاح آیین نامه ها، خط مشی ها و فرایندهای کتابخانه
- فهرستنویسی، ورود اطلاعات و سازماندهی کلیه منابع کتابخانه
- بهبود و توسعه فضای فیزیکی کتابخانه و منطبق نمودن آن با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی
- راه اندازی و روزآمد نمودن وب سایت کتابخانه
- کامپیوتری نمودن سیستم امانت کتابخانه
11- توافق و الزامات
- افزايش کارمفيد و ارتقاء بهره وری در کتابخانه
- توانمندسازی کتابخانه در ارتقاء کیفیت خدمات و امکان ارائه خدمات جدید به کاربران
- برخورداری از اعتقاد و انگیزه کافی در مدیران و مسئولین به منظور ایجاد تحول و اجرای برنامه عملیاتی کتابخانه
- اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار با رویکرد اتوماسیون اداری
- استانداردسازی خدمات ارائه شده به مراجعین
- برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز پرسنل کتابخانه
12- منابع مورد مطالعه
1. سند چشم‌انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران
2. برنامه استراتژيك و برنامه پنج ساله دانشگاه تهران
3. برنامه استراتژيك بیمارستان ابن سینا (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
3. مقدمه‌اي بر برنامه‌ريزي استراتژيك، هاشمي‌فرد، اسماعيل، اصلاح و تربيت: شماره 43، سال چهارم ص 26، (1380).
4. مروري بر مدلهاي برنامه‌ريزي استراتژيك. فروزنده دهكردي، لطف‌الله. دانش مديريت: سال دوازدهم، شماره 45، تابستان 1378 ، ص 111-97.
5. كورال، شيلا ؛ اميدوار، مجيد، مترجم. برنامه‌ريزي راهبردي براي خدمات كتابخانه‌اي و اطلاعاتي. تهران: مركز اطلاعات و مدارك علمي، 1380.
6. اعرابی، محمد. دستنامه برنامه ریزی استراتژیک. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، 1390.
7. برایسون، جان ام؛ اعرابی، محمد، مترجم. خلق و پیاده سازی برنامه استراتژیک. تهران: مهکامه، 1389.

13- پایش و ارزیابی

اوقات شرعی

آمار بازدید سایت.

امروز126
دیروز169
این هفته482
این ماه3114
مجموع133314

آی پی بازدیدکنندگان : 54.198.210.67
Wed 22 Nov 2017 21:55